tisdag, maj 18, 2010

• vårdopp

Hon kommer förmodligen tycka att jag är den absolut pinsammaste mamma man kan ha, när hon är i tonåren. Ja, det kommer hon förstås tycka nästan oavsett, det är bara det att jag är grymt pinsam.

För jag bryr mig väldigt lite om vad andra tycker.

Några som bryr sig däremot, det är mina grannar. Jag hörde dem inte idag så alltså var de inte hemma och kommenterade sin omvärld, annars hade de haft detta att anmärka på:
• mor och dotter äter pizza ute på altanen. Dotter säger: 'Vill du ha ännu godare pizza mamma?' Mmmhm, ja, svarar morsan. 'Då ska du få en pizzapuss, eftersom det är min puss måste pizzan bli ännu godare!' Absolut, självklart! Alltså: rätt många pizzapussar utdelades.
• den överhettade dottern säger: 'Mamma kommer du ihåg att jag skulle bada efter maten?' Jodå, morsan minns, visar det sig. 'Kan jag bada i lådan här ute då?' Mamman behöver inte ens tänka efter. Självklart! är svaret. Så det badas i låda. Badvattnet blir rätt lortigt. Barnet behöver nog sköljas av. Så den vinterdammiga vattenkannan fick sig en omgång och fylldes med behagligt vatten. Vips, dusch efter badet. Sedan barn i badhanduk i mammas knä i lä i solen. Hur fantastiskt mysigt som helst.

Och hur otroligt pinsamt som helst, om man är tonåring. Eller pensionär, som grannarna snett ovanför måste vara.

En riktig guldkväll, om du frågar mig.

Varmt och skönt bland tulpaner och klematis. Cosmos bland frösådderna.



Jiiihaa, vårdopp!

2 kommentarer: