fredag, augusti 28, 2009

• lång väg till Taj Mahal & Pippi Långstrump

Den som har läst min blogg BeatHead vet att jag har en väldigt spretig musiksmak.

Och då vet du också att jag alltid vaknar med en låt i huvudet och att jag numera har konstaterat att Disa ofta har det likadant. Och att det inte är alltid jag kan höra musiken i mitt huvud för det är redan någon som sjunger på en låt när jag vaknar...

... söta.

Men det jag ska berätta nu är att vi har min mobiltelefon som väckarklocka. Ja, det lär de flesta människor ska ha nu, DN hade en undersökning här om dagen.

På min telefon är det i alla fall så att jag ideligen byter låt att vakna till (eftersom jag annars vänjer mig och glatt sover vidare).

Nu brukar Disa ofta lyckas höra vad det är för låt på telefonen. Och då och då säger hon att hon vill höra hela, 'NEJ mamma stäng inte av!' och eftersom det skräller vidrigt i den lilla telefonen när larmet är igång för fullt så får ofta iTunes gå igång med samma låt medan vi gör frukost och gör oss tjusiga.

Snart har jag kommit till det jag egentligen vill berätta.

Att hon gillar musik som jag, eller hennes pappa, spelar ofta, det kan jag förstå. Men hennes urskiljning är inte sådan.

På BeatHead har jag skrivit om min skumma 80-tals strömmning; tillbaka till tonåren på något sätt. Och för första gången sedan dess tycker jag det är bra igen! Ja, valda delar förstås.

Och så grejen nu då: Disa plockar de låtar som varit mina favoriter i tonåren. Hon önskar sig dem på iTunes.

Hon har GARANTERAT inte hört Robert Palmer och I didn't mean to turn you on hemma hos sin far. Och jag hämtade hem den nyligen. Och har inte spelat den för henne.

Igår och idag har vi vaknat till inledningen av den.

Vad säger ungen?

'Mamma spela mer av den där sången, den låter ju jättebra! Jag tycker om den.'

Ordagrant.

Likadant med Culture Club och Karma Chameleon.

Guns n' Roses. Deep Purple. Black Sabbath. Depeche Mode.

'Spela mera mamma!'

Varför faller hon inte för låtar som jag gillar men aldrig hårddiggat? Hur kan hon falla för exakt samma låtar? Första gången hon hör dem. Utan att se mig och om jag ler eller trummar takten.

Och sedan har vi ju Taj Mahal... (en av husgudarna)
... hon säger att hon ska spela med honom i Globen. (Men hon förstod nog inte riktigt det där med att hennes far och TM spelat på samma spelning...) Och vad jag förstår ska Disa och Taj blanda 'A giant step' med Pippi Långstrump...

Ja varför inte! Jag skulle gärna höra Taj Mahal göra Pippi! Och varför inte tillsammans med Disa??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar