fredag, februari 12, 2010

• Barbapapas kvarter!

Jag har snubblat över min barndoms drömhus!

Och då menar jag den yngre delen av min barndom, den upp till ca fem år, innan jag började rita och möblera mer verklighetstrogna hus.

Ja det är åtminstone vad jag trodde ett tag, att 'fyrkantiga' hus är mer verkliga.
Fel. De är bara vanligare.
Och även om Globen sedan byggdes är det rätt stillsamt på byggfronten i Sverige; det tog tills jag jobbade på arkitektkontor för att jag skulle förstå hur mycket roliga hus det finns runt om i världen.

Och nu. Har jag alltså även upptäckt ett helt kvarter, som ser ut att vara byggt av familjen Barbapapa. I verkligheten.
I verkligheten i Japan.
(Hur verkligt det nu är, är inte Japan ganska overkligt?)

Nu var det kanske allra mest Barbapapas andra fantastiska förtjänster som lockade mig, samt byggtekniken de använde till det egna huset. Men ändå. Förmodligen är det tur att jag inte förstår japanska för trots att japanernas bubblor saknar en bit till Barbapapas slutfinish – vem vet vad jag skulle kunna ta mig till?



Aningens mer info om dem här.
Av den japanska filmen förstod jag att de även ska vara säkrare ur jordbävningssynpunkt??

Och här en annan sort, med ännu mer Barbapapa.

Annars är Selfridge i Birmingham något som fångat mitt intresse de senaste åren. Samt konstmuseet Ordrupgaard i Danmark! Betong är SÅ coolt. För att inte tala om Zaha Hadid.

För att bara nämna de två första jag kommer att tänka på just idag.

Hur kan man egentligen vara ledsen när det finns sådana hus?

2 kommentarer:

  1. Jag har hittat ditt nya kontor :-)

    http://www.expressen.se/levabo/1.1883277/kontor-som-en-kotte

    Kram T

    SvaraRadera
  2. Jättefint, ja jag vill definitivt ha!

    Kram tebax :-) :-*

    SvaraRadera