måndag, februari 01, 2010

• papperspåse då?

Om det inte vore så förtryckande och fel upplagt skulle det vara rätt bra om både män och kvinnor fick ha burka ibland.

Min blogg heter i rubriken bara 'kakburken', men adressen är kakburka. När adresserna 'kakburken' och 'kakburk', och vad jag nu kan ha provat med mera, var upptagna lekte jag med ett ord jag tänker rätt ofta på - burka.

Jag tycker med bestämdhet att kvinnor och män ska leva på lika villkor och tänker på forskning och vård inom vården, lönesättning och andra områden där vi lever olikt. En följd av det är att jag inte heller tycker att kvinnor ska tvingas in i burkor.

Titt som tätt tänker jag dock när jag ser mig i spegeln och vet att jag ska gå ut om en stund, att en burka vore rätt skönt att ha. Det började med att jag önskade mig en ordinär papperspåse att dra över huvudet när jag skulle till ica, men så kom jag på att det ju finns färdigsydda klädnader att dra över huvudet; inte behöver jag klippa hål i någon påse.
Naturligtvis finns det män som tänker likadant. Man tittar sig i spegeln och tänker 'jamen va faan, usch'.

Jag vet att det här är ett fånigt inlägg. Jag ser problemet med att täcka ansiktet och sedan gå in på banken.

Men jag leker ändå med tanken. Ser framför mig när jag kommer till jobbet med något heltäckande över huvudet och reaktionen blir (om någon alls, förstås,) 'jaha, bråttom-morgon eller dålig-hår-dag?'.
Så smidigt det vore om vi människor inte alls brydde oss om vare sig hur vi själva eller andra ser ut. Helt tvärtemot Hollywood-hysterin.

Och så tänker jag, efter zappande där Britney S flimrade förbi, ett zappande som sa att hon är den mest (ofrivilligt) fotograferade personen i världen, att om det varit jag så hade jag lejt fyra andra i samma längd och storlek, att vi fem tog på oss varsin burka och sedan kunde vi tillsammans gå ut till bilen. Så kunde paparazzotyperna få trycka på sina avtryckare bäst de ville.
Rubriker till en början, men sedan skulle de få ge sig.



Senaste om burka i Norge här.



Se, så nöjd och glad jag är där jag kisar under min
– m-burka? Murka? Purka?
Bestämmer mig för purka.
Som i purken.

Ett bra solskydd är det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar