torsdag, oktober 01, 2009

• insnöad på mönster

Jag är ju lite knäpp vad gäller siffror.

Jag har även ett grymt sifferminne, även om det var bättre på den tiden det övades mer och man tex var tvungen att slå alla siffror i ett telefonnummer.

Och jag ska absolut inte ha en digital väckarklocka för då ser jag bara följande: det är bättre att kliva upp 6:59 än 7:00. Eller 6:16 hellre än 6:15. Gärna 6:19.
Likadant är det bättre att göra något speciellt precis 9:56 eller 10:01 än någon av minuterna där emellan. Eller klockan 11:11. Och det är ju 'jobbigt' om ett tv-program slutar 23:00 när det är så mycket bättre att lämna soffan 22:55...

Se dessa siffror med den enklaste formen av digitala siffror framför er.
Nedan helt fel tid men rätt siffror.



Nu är jag inte slav under det här, jag gör saker 8:06 och funderar inte på att vänta till 8:08 - men jag kan inte låta bli att se tiden som varierande snyggt mönster.

Tacka vet jag analoga klockor.
Som Big Ben. Men vänta - står den inte på 9:16...?



I alla fall så sa mannen i kiosken här om dagen, när jag lämnade in hela två rader Lotto, att jag borde ha ett spelkort 'som alla andra'. För att det var säkrare.

Gratis är det så okej då.

Snart nog kom kortet med posten (utan vinst).

Och jag tänker när jag tittar på siffrorna på kortet att det var ju väldigt ont om siffran 5, som är mitt turnummer. Så med all tid jag har över lät jag mig snöa in på siffrorna på mitt kort.

Det är 25 siffror på kortet vilket gör att 2,5 av dem borde vara femmor.
Jag fick två. Det är dålig men bättre än en eller ingen alls.
Hade det varit fem femmor hade jag naturligtvis snart varit Lottomiljonär..
Och jag gillar siffran nio rätt mycket också, men av den fick jag inte en enda. Däremot hela sju 0:or, en siffra jag inte skulle välja bland de sju första...

Men så såg jag en annan sak. Som inte är ett snyggt mönster men som utan vidare omsvep fick mig att tänka på Pillis, snart även med namnet Pi. Kolla hennes pi-sida och sedan tittar ni på mitt kort nedan. :-)






(PS: bilden är beskuren i PhotoShop och sparad i 25% av storleken och jpg:en är i kvaliteten 69 istället för 70...
YES, det händer att jag tillåter mig att vara så sjuk som jag faktiskt är! :-)

2 kommentarer:

  1. Vad fint, fortsätt med Pi-spaningen =)
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Det ska jag förstås :-)
    Kram tillbaka.

    SvaraRadera