torsdag, oktober 08, 2009

• upplevelsen av helikoptrar

Rutorna skallrar för tillfället.

Jag har alltid fascinerats av helikoptrar. Skulle gärna vilja åka.

Nu är inte förutan att jag reagerar lite annorlunda över ljudet av en helikopter den senaste tiden. Det kan bli så om man bor i Årsta och var hemma 23/9.

Inte för att Årsta är Västberga men helikoptertrafiken ökade. För att inte tala om uppmärksamheten gentemot dessa fordon.

Helikoptrar är inte ovanliga här; SÖS ligger på andra sidan viken, ut- och inflygningen till helikopterplattan verkar ofta gå över våra hus. Essingeleden och andra större vägar ligger inom 'helikopteravstånd'.
Alltså är helikoptrar ingen ovanlig syn. Gärna står de still och är extra tittbara.

Nu är den som står och hovrar över oss just nu (så rutorna skakar) en polishelikopter - lite bra när tankarna annars genast går till spektakulära rån.

Annars innehåller en av Disas och mina favoritböcker för tillfället också helikoptrar. På ett helt annat sätt. Ett trevligt sätt som liknar min bild av dem:


Helikoptern den är kul
inga vingar, två små hjul

Dess propeller kallas rotor

Som en kolibri med motor

still i luften står den lätt

Landar sen på minsta plätt


från Åbergs ABC
av Inger (vävda illustrationer) & Lasse Åberg
(isbn: 91-29-63759-7)





Observera att hon väver bilderna, Inger.
Om jag minns rätt: stora som dubbelsängar.

Jo, för tillfället innehåller den helikoptrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar