torsdag, oktober 01, 2009

• kråkan-städa

Jag tänker kråkanstäda.

Jag har tänkt på det ett tag nu, att prova den metoden.

Det är så lätt att skratta åt Kråkan i Mamma Mu-böckerna och jag gjorde det helt klart de första 50 gångerna jag läste boken.
Men nu undrar jag om det inte ligger en poäng i det där.

Som sagt, jag har då och då tänkt på det, och efter att det var just det avsnittet i söndagens Bolibompa har idén fått ny näring.

Jag ska ta det rörigaste skåpet och börja med. Och till skillnad från Kråkan ska jag sedan stoppa tillbaka sakerna. Min egen skillnad mot förut är att tömma allt utan urskiljning, även det jag vet att jag ska ha kvar. Desto mer urskiljning när det ska tillbaka.

Kanske är det så 'alla andra' redan gör men jag har hittills bringat ordning i oredan på plats, liksom. Jag har aldrig tidigare lagt alla saker mitt på mattan i vardagsrummet, med allting överst, för att sedan stoppa tillbaka dem. Inte varit fullt så radikal.

Men jag ska prova. Det kanske blir skillnad i kråkboet. Kråkslottet. Hönshuset.
Eller vad här nu är.
Inte örnnäste i alla fall!

Kråkan städar, ser ni väl! (Bilden är hårt beskuren.)



Mamma Mu städar
av Jujja & Tomas Wieslander,
bilder av Sven Nordqvist

Rekommenderas. Liksom alla Mamma Mu böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar