tisdag, februari 15, 2011

• antikulturell

För att vara någorlunda kulturell är jag samtidigt väldigt okulturell. Min kultur handlar iofs främst om musik och jag är ingen stjärna på att gå på utställningar, även om jag gör det en del. Och då i regel med rätt stor behållning. Och jag kan uppfatta storheter även i konst jag inte gillar.

Och innan jag dissar resten helt här, så vill jag påpeka att det ju kan hända att jag uppfattar det helt annorlunda om jag skulle se det i verkligheten. Jag menar, jag är medveten om att det är möjligt, även om det inte känns troligt.

DN och Moderna museet säger 'Ett verk av särskilt intresse är Annika von Hausswolffs ”I am the runway of your thoughts” från 2008.

– Verket är en serie i nio delar. Det har aldrig visats mer än på galleri och är ett verk som museet aldrig skulle ha råd att köpa, säger Daniel Birnbaum.'


Okej. Då måste det vara helt fantastiska bilder, tänker jag. 'Knappast de där som DN hade som bild för artikeln på nätets förstasida.'

Men se, det är det.

Berätta för mig, ni som fattar, vad det är som är så fantastiskt med en bildserie av någon som håller i ett flygplan? Jag fattar verkligen ingenting och det irriterar mig - antingen är jag helt rudis eller också är det museet som är det. Och jag är rätt klok så jag anar att... nej, jag bestämmer mig för, att de här som jobbar med fotokonst är så insnöade att de inte ser vad de håller på med.

Fotografier av Annika von Hausswollf, värda miljoner. Sägs det.

Det finns helt fantastiska foton, det är inget snack om saken. För dem ska fotografer krediteras och uppmärksammas. Och det finns fantastiska idéer till serier av bilder. Men detta? Verkligen? Seriöst?
Om det här är bra ska jag genast satsa på en karriär som 'konstnärlig fotograf'. Jag har bättre idéer och tar (minst) lika bra bilder.

MM, det är bara att hålla en plats för mig med. Jag har inte heller något emot att hänga bredvid Warhol. Det är helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar