söndag, februari 27, 2011

• fransk återvinning

Fransk återvinning handlar inte ett dugg om att ta hand om sitt sopberg. Nä, i detta fall återanvänder jag en kommentar jag skrev här om dagen, som handlar om att jag, tyvärr (skulle önska det var annorlunda), är fullkomligt outbildad i det franska språket. (Och historia, men det kan jag återvinna en annan dag!)

Nu är det en sanning med modifikation, när jag tänker efter kan jag faktiskt fler franska ord (och då menar jag bortsett från de låneord vi har i svenskan), som till exempel 'silverplätt' när man, exempelvis igen, vill bli serverad på restaurang (det var så jag lärde mig det, och faktiskt är mitt uttal bättre än mitt sätt att skriva det).

Nåväl, silverplätt och så några ord till. Men inte många. Inte ens det som varje människa bör kunna, och nu hämtar jag från google: voulez vous coucher avec moi ce soir


Lär mig franska, s'il vous plaît.

Jag kommer fortsätta hävda att jag kan fem ord på franska.
Cinq är inte ett av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar