måndag, februari 28, 2011

• Maria Sventon

Vi skulle handla på vägen hem idag, jag och Dotter. Väl inne på ica fick jag ett infall och lade ett par semlor i korgen, D såg inte ett dugg ledsen ut.
Senare förstod jag att detta infall kom helt perfekt i tiden, så jag kan härmed passa på att gratulera alla andra som också heter Maria – och fira det med en semla.
Inte från 'Rotas'.

Inte helt förvånande började D prata om Ture Sventon, den sköne krumeluren till detektiv. När hon pratat lite om hans äventyr, vi har den gamla julkalendern på dvd, var hon tyst en stund och sedan sa hon:
– Han är ganska så klok, Ture Sventon, men mamma, han är inte särskilt smart.

Och då tycker jag att min unge är både klok och smart.

När jag nu skriver om herr Sventon så tänker jag på en artikel jag läste på dn för ett tag sedan, om att de inte kommer överens om TS's språkbruk - och därför blir det ingen nyutgivning av böckerna om honom. Om jag minns artikeln rätt; jag ska göra tvärtom och skriva först och leta artikel sedan :-o

Maria-dagen avslutades sedan med mys i soffan – och något mycket ovanligt. D somnade i min famn, där och då, pladask och bums. Inga tänder blev borstade (hu! tandtroll på sexårständerna! lite dåligt samvete men jag väckte henne inte). Sovande 25 kilo är rätt tungt men ändå inga problem att bära genom en lägenhet (det är värre från parkeringen 700m bort).

Söta söta barn, goda goda semla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar