fredag, februari 11, 2011

• hallelulja! mer kök

Från rivrör till kokböcker. Och en text som är lång men som känns kort, rolig och engagerande. Utifall ni missat den. Och för den delen kvinnor som skulle kunna kallas 'rivjärn'.

En tid var jag vegetarian. Ganska länge. Sedan var jag inte det längre. Och sedan var jag det igen. Därefter började jag äta fisk. Och sedan kom jag på att jag bara skulle äta sånt som jag själv kunde ha ihjäl, eller dra upp ur marken. Och trodde att jag därmed skulle kunna fortsätta äta fisk (och morötter).
Men jag kan inte fiska. Så eftersom jag är en jävel på att skjuta prick funderade jag på att ta jägarexamen, i hopp om att skjuta någon älg då och då. Rött kött är ju så gott.
Sedan besinnade jag mig. Föll till föga. Men började bli sjuk av kyckling. Och så var jag vegetarian igen. Men så började jag äta fisk. Igen. Och nötkött. Särskilt på restaurang. Och så kunde jag plötsligt äta kyckling igen. Och det är ju gott. Och färdigpackat och helt o-djuriskt där på butikshyllan. Och sedan kom den ekologiska vågen. Som jag hoppas på. Fortfarande. Och hoppas. På att de djuren haft det bättre. Och så köper jag vilt när det finns. Och fortsätter hoppas. Till exempel på att jägaren var en jävel på att skjuta prick så att älgen aldrig märkte något.

Men allra mest äter jag grönsaker och är glad att jag inte var husmor på 60-talet, eller långt innan dess med, förresten. Men inser också att något hänt på vägen...

... på vägen in i köket, säger hon som är så oootroligt köksengagerad. Not. Däremot så 'picky' när jag väljer vad jag ska äta att det ofta slutar med att jag inte äter något alls, ja det vill säga om jag inte har barn hemma.

För det är en annan sak, helt annan sak. Bra mat fram på bordet, basta!

Det finns en Nemi, ni vet det norska serien, som på ett mycket bra sätt förklarar mitt förhållande till mat, åtminstone som jag minns själva strippen. När jag letat rätt på den ska jag länka till den så ni får läsa, den är förstås rolig också.
Men handlar fortfarande om mat.

Mmm. Om jag skulle fundera på att ut och fiska lite ål?

2 kommentarer: