måndag, februari 14, 2011

• underligt x 2

När jag hade lämnat på förskolan idag och började gå iväg därifrån sa min hjärna plötsligt 'Vad skönt!' och jag visste förstås genast varför jag tänkte så. Däremot tyckte jag det var mycket underligt att jag tänkte så – det som var skönt var nämligen att det var 16 grader kallt.

Och det är ju inte ett dugg skönt!

Ni som känner mig och vet hur jag uppskattar varmt och skönt, sommar och solsken, avskyr att frysa - ja ni fattar hur underlig tanke det var.

Skönt var det på något sätt i alla fall, och jag gick iväg på min korta tur, dvs den näst näst kortaste promenaden jag då och då tar efter att ha lämnat på förskolan. I gott tempo tar den ca 25 minuter.
Paradoxalt nog så är det nog just att jag hatar att frysa som gör att jag tyckte det var så skönt att komma ut idag, för jag drog min stora luva över mössan, tänkte på hur fantastiskt det är med en nästan fotsid kappa, gladdes åt mina dubbla raggsockor och knallade iväg. Allt det vita gjorde det härligt ljust och det glittrade av kristallerna i luften. Ja det var så mycket 'svävande frost' att SÖS såg ut att vara i dimma, när jag kommit så långt.

Men innan jag kommit så långt gick jag förbi en annan sak som jag tycker är underlig. En Opel. Jo, de är lite underliga i sig, men det underligaste var reklamslogan som satt på den. 'Opel - europas mest köpta bil' sa den stora klisterlappen. Det är väl ingen bra slogan? Det innebär ju bara att det är tillräckligt billigt shit som ändå håller så pass att det går att använda? Föreställer mig en Trabant med texten 'östeuropas mest köpta bil' på för sisådär 30 år sedan. Vad skulle det varit för val? Det låter inte som att det är en bra bil (och det menar väl ändå Opel att de tycker?), det låter bara som... att den är tillräckligt billig så folk köper den för att de kan. Istället för ingen bil alls.
Vilket på sitt sätt förstås kan vara gott nog i sig själv. Det är att trycka upp det på en blaffa till klisterlapp och skrika ut det som fick mig att reagera.

Eller har jag helt fel och bara är kinkig nu?
Som att det vore mer okej att gå runt och önska sig en Viper men aldrig kunna köpa någon?


Jag skulle bli skitsnygg i en sån här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar