tisdag, mars 01, 2011

• oajåmeni döh poah

Jättebarnsligt och jag kan inte låta bli. Det låter ju så roligt. Det är ett sånt där smaka-ord igen, som bakelit. Fast helt utan sprödhet, bara en rund smak av gillestuga och tv man var tvungen att gå fram till för att byta till den enda andra kanalen.

United Kingdom, two points.
Oajåmeni, döh poah.

Jag kan alltså sex ord på franska.

Oajåmeni. Jäh!



PS: jag har googlat nu, och fått veta att jag under hela min uppväxt missade R:et i början. Ni får härda ut, och jag får efter 40år försöka lära om.

Förmodligen snurrar detta eftersom det är melodifestivaltider men jag måste erkänna - jag har inte kollat på en enda uttagning och jag kommer nog inte se finalen heller. Det är ett sånt outhärdligt bludder runt omkring! Kalla mig gärna kärring, det är okej, för just denna saks skull...
... och så undrar jag en annan sak: är det inte lite märkligt med en musiktävling utan* musiker?
De som sjunger är säkert jätteduktiga (nåväl - modiga om inte annat) och ja, man är förstås musiker även som sångare - men såna där musiker som spelar instrument? Som förr i tiden? Det skulle faktiskt göra tävlingen mer intressant igen, det tycker jag.
Men de kanske inte kan längre.

* Ja ja ja, även om de blippat på datorn innan och lagt in slingor. Jag menar att de ska vara där och spela samtidigt, på riktigt. På instrument, helst. Åtminstone några av dem.

Men om jag ska fortsätta detta PS som blir längre än det jag började med, så kan man väl dra det här inspelade lite längre – kan inte artisterna bara mima? (Eller det kanske de redan gör?) Eller – man skulle också kunna ha samma artist till alla låtar, en tjej och en kille kanske, som sjöng till denna inspelade musik. Då kanske faktiskt melodierna skulle hamna i fokus igen; var det inte det det skulle handla om?

Och SVT, tänk så billigt det skulle bli! Haha.

Motvallskärring, jag vet, men 'melodifestivalen' är så pisstrist nu för tiden så jag fattar inte att några orkar titta längre.

Gääääsp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar