onsdag, mars 16, 2011

• och priset för de värsta flosklerna går till...

Jag kan ju inte låta bli att leta nytt boende, fast jag inte alls borde, inte alls är i läge att flytta eller så. Verkligen inte.
Men jag är hur som helst van att läsa bostadsannonser. Och som med så mycket annat kan jag bli verkligt rabiat när jag sätter igång, och idag läste jag på DN om något jag uppfattat som värre och värre, särskilt de senaste två åren - mäklarspråket i annonserna.

Här följer två närliggande saker jag tycker riktigt illa om, inte nödvändigtvis i följande ordning:

Det första är när mäklaren har åsikter om objektet, eller kanske snarare när mäklaren anser sig veta vad andra ska anse om objektet: läs 'kök med vackra luckor' eller 'charmigt golv'. Säger vem? Vem tycker det?!
'Vackra luckor' har jag läst om luckor jag hade avskytt och velat byta ut innan jag ens flyttat in. 'Charmigt golv' kan i mina ögon vara något helt hysteriskt som framkallar illamående hos känsliga.
Nä fy fan för mäklaråsikter skrivna på min näsa.

Håll er till fakta. 'Blålaserade furuluckor med allmogebård'* eller 'varierande sjösten' eller vad det nu kan vara. Utan värderingar.

En annan sak som stör mig minst lika mycket är miljöbilder som inte har med saken att göra. Fy fan för 'miljöbilder' som inte säger ett skvatt mer än vad de som bor där nu har använt sig av för stylist eller har för personlig smak! Som visar vad de satt för skulptur/tennvas/fruktskål i burspråket. Helst visad med skärpan på detaljens yta, med ett suddigt fönster, som är det som faktiskt ingår i köpet, i bakgrunden.
Vad har skålen med huset att göra? Ingår den? Ingår frukten? Blommorna? Följer lampan med det fina bordet?
Nä usch ett sånt trams. Fast jag inte borde, för jag borde bedöma alla lika, kan jag välja bort att titta på objekt bara för att mäklaren uppenbart är en fjant som inte tror att andra kan tänka själva, att vi ska svälja någon annans läckra prylar i tron att vårt egna ful-bord blir lika fint på samma plats.

Å andra sidan måste det funka, för de, mäklarna, fortsätter ju hålla på med ovanstående.
I Sverige är det inte heller vanligt (om det alls förekommer?) att vi köper färdiga hem med möbler och allt. För då vore det ju rimligt: 'så här fint är bordet och skålen ni får med på köpet'.

Och ja, jag fattar att snygga miljöbilder gör oss mer intresserade, det är väl bara jämföra med motsatsen, och naturligtvis inte bara inom bostadsmarknaden. Jag har inget emot snygga miljöer i sig, verkligen inte, snygga miljöer är bra för sinnet och det finns inget dåligt i sig med att få en bättre vision av sitt framtida boende. Men då tycker jag att det räcker att tjusigheten och den fina skulpturen syns på bilder som även talar om hur rummet ser ut och är disponerat. Som berättar något om det man faktiskt köper, om man köper.

Det anser jag, kinkig som jag är. Och det är de två första sakerna jag tänker på - resten lämnar jag för tillfället därhän.




* där tog jag i så håret krusade sig, jag vet. Det är med flit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar