måndag, mars 14, 2011

• sluta handla, fortsätt köra

Eller jag menar sluta handla fel, istället. Att sluta helt är ju lite svårt. Och så snor jag sista meningen från sista stycket, eftersom det stämmer väl överens med mig med: Jag har aldrig varit mycket för konspirationsteorier.

Men.

Den här artikeln påvisar något som jag funderat över länge, men aldrig tagit reda på exakta fakta om.
Intressant.

Och så tar jag och eldar upp mig, tänker på att jag med glädje ska fortsätta välja så närodlat jag kan, nu tänker jag förstås mest på maten, både grönsaker, frukt och diverse kött. Och tänker vidare på mitt fynd mathavre, som är både godare och nyttigare än processad pasta från fabrik långt bort. Och på vilka djur jag väljer att äta upp, var de kommer ifrån...
... och så är jag i princip tillbaka till mitt Nemi-stripp-tänk. Som är så talande. Aj aj.

Sedan vänder jag hela resonemanget och grunnar på att jag ändå äter godis. Hm. Och på den absurda industri som finns runt godis och leksaker, gärna i kombination. Varför? Är det inte sjukt med konstiga plastbitar i bjärta färger, 'leksaker' som är kul i två minuter och sedan ändå går sönder, detta för att få barn att äta sockerpiller?
Riktigt sjukt.

Så fort jag börjar fundera har jag en tendens att bli rätt rabiat och det är ju inte som att jag är dålig på att konsumera, Miss Shopaholic här. Men lite urskiljning har jag, även om jag misstänker att den åtminstone bitvis är inbillad.

Jag ska tamefan fortsätta fundera på vad det är jag köper, men med (eeh - lika stor som tidigare) glädje använda bilen den gång i månaden jag gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar