söndag, januari 17, 2010

• bönhörd!

Nog blev jag bönhörd alltid!

Jag tycker vi haft en fantastisk vinter. Så ljust och härligt med all snö. Det är faktiskt bara att klä på sig!
Visst, aningens krångligare blir det med snövallar och halsdukar men helt klart uppvägs det av - ja ljuset allra mest men jag ska sluta tjata om det - saker som att det tex är lättare att förhålla sig till temperaturer som pendlar mellan -8 och -15 grader än mellan -5 och +3. För då blir allt blött och brunt och råare. Gatorna blir till blankis oftare, istället som för att vi som nu förhåller oss till det halkiga hela tiden.

Nä tacka vet jag riktig vinter.

Nu ska ni inte tro att jag är särskilt förtjust i vinter trots det jag skriver. Nej, för mig kunde det gärna få vara högsommar tio månader om året. Att jag inte skriver tolv beror på att det trots allt är roligt med lite variation. Lite.
Men det får gärna vara ordentligt det som är. Redig varm sommar, höst med klar hög luft och för all del lite regn. Ja, och så riktig vinter. Så våren blir så där underbar som den är när man längtat så mycket efter den.

Så denna vinter. Med det eviga snöandet blir det också ett nytt lager vitt ovanpå hela tiden. Och rimfrosten sedan! Så vackert det är.

Och när det är vackert blir ögat glatt. Och därefter sinnet.
Bara lyft blicken, ni som inte gör det.

Och sluta klaga. Klä på er istället. Och nä, högklackat och kortkort funkar inte som det brukar. Men ni som hävdar att ni är fula i mössa är fjantar; riktigt ful är den som fryser. En varm person som inte passar i sin mössa är betydligt snyggare.
Kloka människor är vackrare än korkade.

Basta.


Läser du enbart detta inlägg - se till att även läsa detta!!
Med rätt att klaga!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar