fredag, januari 08, 2010

• jag-fån

Rätt stavning, fel versaler...

Jag har senaste tiden noterat att jag här och var, där jag varit och petat och skrivit, har uttryckt mig felaktigt om min arbetstelefon (kan jag kalla den för det när jag bestämmer i princip allt själv? det är snarare min senaste leksak).

Jag har framhärdat och skrivit 'iPhone' istället för 'Iphone' som den verkar heta överallt annars.

Har jag trott.

För så fort jag har sett 'Iphone' på någon ganska seriös sida (DN, Teknikmagasinet, jamen såna där ställen som borde ha koll) så har jag tänkt 'aj, jag måste gå in och ändra så jag inte skriver så där fel överallt, det ser förstås inte klokt ut'.

Så jag tänkte logga in lite överallt och ändra.

Men så vet jag inte hur jag fick tanken men jag tänkte i alla fall 'jag går in på apples sida och kollar läget först'.

Jamen för där heter den iPhone!
Det klart den gör! Självklart heter den så! Och hade jag inte varit så snabb med att tro att 'alla andra alltid har rätt' så hade jag ju kunnat tänka efter istället.

iMac
iPod
iTunes

listan kan göras lång.


Och egentligen borde jag inte bry mig. Som om det spelar någon roll vilken bokstav som får vara stor.
Men jag är lite löjlig och bryr mig.

iPhone. Som i I-fån. Tratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar