tisdag, januari 25, 2011

• förbannad

Bara rubriken gör mig förbannad, och resten ger mig hjärtklappning.

Det förklarar varför jag omedvetet (?) köper större storlekar till dottern när jag handlar på tjejavdelningen än när jag handlar kläder på killavdelningen till henne.
Ja, bara en sån sak som att det finns tjej- och killavdelningar, men det är en sådan gammal dumhet att jag orkar inte ens gå in på den. Då skulle det här inlägget sträcka sig över flera websidor.

Just Lindex har annars en bra grej, en unisexavdelning för barn. Det dumma är att det ens ska behöva finnas en sådan avdelning och att den då ska uppfattas som 'bra' och framåt.

Och sedan har vi färgerna... det med det rosa och lila och guld och glitter är uttjatat och det händer visst inget i alla fall (inte för att det innebär att jag ger upp, bara att jag inte orkar dra det ett varv till i text här och nu) – men något jag sällan läser om är varför killkläderna har så tråkiga färger? Tar man en överblick över flick- och pojkavdelningen är skillnaden dramatisk. Och en röd pojktröja har aldrig eller sällan samma klarröda färg som en flick-dito. Eller om man vill se det tvärtom; en flicktröja har aldrig eller sällan samma dova röda färg som en pojktröja.

Jag är glad att hon gillar dinosaurier, det är det ofta på pojktröjorna. Och jag ska med glädje tänka på när hon kom med sina byxor där det gått hål på knät, lite bekymrad över detta, och jag sa 'Vad bra!' varvid hon förstås frågade varför det var bra att det var hål på knät. 'Jo för det betyder att du har lekt ordentligt!' sa jag.
Det var min spontana reaktion och det är jag mycket nöjd med.

Jag ska fortsätta sy. Lite mer kanske. Så länge jag får. För henne.
För det blir inte vackert. Men det kommer å andra sidan varken från flick- eller pojkavdelningen... det kommer från arga-morsan-avdelningen!

Hoppas det individuella modet håller i sig och kommer än mycket starkare, då kanske hon och jag tillsammans kan fortsätta designa våra fågelskrämme-kläder.

Personalen på förskolan säger att de är coola! :-D

1 kommentar:

  1. Att vi är lika är rent nonsens, män och kvinnor varken tänker lika eller löser problem på samma sätt.

    SvaraRadera