torsdag, januari 13, 2011

• skamliga snåla sj – och rallysnutar

Tänk att det säkraste sättet att resa har blivit det osäkraste!
Visserligen samtidigt, inte det ena eller det andra, men ändå.

Att hela tågsverige borde skämmas är ju ingen nyhet. Jag lyssnade på en krönika på P3 härom sistens (kanske i Christer?) där kvinnan pratade om sin resa hem inför julen. En helt horribel historia om flera aktörer där ingen tog något ansvar och det slutade med att hon betalade samma resa tre eller fyra gånger och kom fram långt senare än planerat. Gissningsvis ganska arg och ledsen, fast ändå lixom lite glad att komma fram för det är ju trots allt inget man räknar med nu för tiden...

Hur som helst hoppas jag den här nyheten om vadslagning sprids inte bara i Sverige utan runt om i världen och får SJ & co. att skämmas så mycket att de faktiskt tar tag i sina problem och gör något åt det.

Jag tycker vadslagningen om tågen innehåller en stor portion humor och först skrattade jag när jag läste det, och trodde jag skulle skriva något lättsamt om det men så blev jag sur på vägen till bloggen...

Hur kan det komma sig att det funkade förr i tiden men inte nu? Ja, det vet vi ju, och flera saker verkar ha gått snett även om man räknar in att det är mycket fler människor som åker. Här om dagen gjorde jag en 'tjuvlyssnat' där en man berättade för en kvinna med barn om något ställe, på hans jobb på något sätt, där man startat upp gamla lok från 50- och 60-talet för att åka ut och rädda de nödställda loken och vagnarna som inte kom ur fläcken. För de loken som redan var ute funkade inte i kyla.

Jag hann aldrig höra resten av vad han sa, mer än att han fortsatte i samma andetag med att berätta att de stillastående loken var byggda i Kina, medan de som hoppade igång långt efter sin pension och räddade de andra, var byggda i Sverige. Vilket förstås var hans sätt att berätta att de nya tågen var dåligt byggt shit och de svenska 'gjutjärnsloken' rediga och gångbara, en mycket förenklad version om varför det ser ut som det gör.
Det är ju ekonomi som vanligt.
Och även om det blir dyrt att åka tåg när det har blivit så ordnat att de går att lita någorlunda på igen (det var säkert inte helt smärtfritt förr heller, men det verkar som de löste det bättre) så är det nog bättre än att ha det som idag (när det ju ändå inte är billigt, om det vore det skulle förståelsen vara större) - i alla fall, det jag ska komma till är: om de inte ordnar till så att det blir avsevärt bättre kommer så småningom färre och färre att åka tåg och då går allt i stöpet lik förbaskat.
Man kan inte snåla sig ur att lösa problemen.

Bäst de tar tag i det för tåg är en bra idé.


Och så en annan sak. Med ungefär det enda gemensamt med SJ är att det handlar om att åka. Och nu att åka snabbt.
Nämligen brittiska polisen.
De accelererar snabbare nu för tiden.
Och det tycker jag är lite charmigt. Klart snuten ska ha snabba bilar! Enda haken är...
... hur bra är personerna bakom ratten på att köra snabbt? Det har ju funnits debatter om hur väl/illa poliser kör så förhoppningsvis har även brittsnutarna gått igenom en rallykurs! Haha :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar