fredag, januari 21, 2011

• riktigt riktigt läskigt

Det varierar ju kraftigt vad jag finner otäckt*, men det här är läskigt på ett världsomspännande global uppvärmning resurs- miljö- och energi-vis.

Jag läste någonstans någongång om vilka energiresurser det här tar från vårt klot, och något om de teoretiska konsekvenserna av detta, teoretiska eftersom de är svåra att räkna exakt. Men jag kan börja i andra änden av hur jag tänker - bara all den energi och många gånger arbetstid som går åt för varje enskild person för att sortera och radera dessa mejl (eller! hemska tanke, följa upp dem eller svara på dem!). Eller den datakraft som går åt att identifiera och sortera dem, platsen att stoppa dem i en egen mapp. Platsen och energin programmet tar.
Bara de små sakerna är en stor förlust av kraft som kunnat användas bättre.

(Om du lägger 20 sekunder om dagen på att radera och kasta en blick på dessa mejl, i snitt, och så räknar du på vad det kostar dig i energi och datorkapacitet och egen tid på ett år, och sedan tio år, och sedan ett liv...
... och det är bara ditt liv, sedan tillkommer det någon miljard eller så, jag vet inte så noga och det är ju inte alla i världen som har tillgång till datorer. Men ändå.)

Sedan tittar jag på varifrån denna personliga energislukare kommer och försöker ta in hur många servrar, hur mycket lagringsmedia, serverrum som ska kylas, kylmediets påverkan på miljön, hur mycket elektricitet, var kom elektriciteten ifrån (kolkraft?), hur mycket... ja hur ENORMT mycket resurser som bara går upp i rök för ingenting. För  i n g e n t i n g .  Det var de de hade räknat ut, kan ha varit i någon datablaska eller vetenskapstidning. Detta för att några få människor ska få sko sig på alla andras jobb. (Möjligtvis undantaget energibolagen som kan skicka fetare fakturor till t.ex. alla firmor vars servrar jobbar 90% mer än de behöver. Och några hårddisktillverkare.)

Vinsterna ur miljösynpunkt går inte att överskåda men det svindlar när jag tänker på hur allting påverkas av allting och det blir en enorm twist på det hela.
Och tänk, företag skulle kunna gå med mer vinst, kanske kunde några få bättre lön, eller också kunde det kanske nyanställas ett antal personer varje år för vinsterna som skulle bli. Så kunde någon i andra änden av 'näringskedjan' få det bättre. Fler unga ut i arbete, rimligare arbetstider, mindre barnarbete... tänk hur du vill men tänk att det blir 90% bättre* i andra änden av energitråden.

Det är för mig helt obegripligt att det inte läggs mer resurser på att få dessa personer att sluta med vad de håller på med och åtminstone ställa dem inför rätta för 'otillbörligt resursslöseri' om det inte går att komma åt dem på annan laglig väg.

10% av e-posten är 'riktig' e-post. Och då vet vi som sitter bakom tangenterna att av de tio procenten... kan man också vara utan en hel del, men det är en helt annan fråga. Sett ur spam-perspektivet kan jag nästan förlåta den gamla vän jag har, som envist och konstant och trots att jag sagt ifrån, fortfarande skickar såna där 'skicka det här vidare till 25 personer inom tio minuter, annars...'.

Hon har åtminstone kryssat i mig med sin egen energi, och den energi hon tar från mig går mest ut på att jag undrar om jag missat något som faktiskt var från henne, eftersom jag numera raderar alla hennes mejl osedda.

Den elektriciteten och lagringsutrymmet faller inom de rimliga ramarna, tycker jag.







** vilket ju inte är sant, det blir xx,x% bättre än idag, men det är lättare att hålla mig till så tydliga siffror som 1 mot 9

* (splätta bladlöss, cancer, odiskade burkar, små fiskar... högt och lågt, hahaha)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar