måndag, september 07, 2009

• jag är kär - och den flörtar tillbaka!

Kär i en bil. Och det är inte första gången heller.

Här nedan en av mina större förälskelser - även bokstavligt talat. En lastbilsreggad Dodge. Förlängd, förhöjd, förstärkt, för...
... för mycket. Underbart brutal. Sagolikt rå.


Förutom motorljudet som kommer högt upp på favoritlistan (högst upp kanske?) så var den härlig att köra och så minns jag det som nog särskiljde den mest från andra vanar: passagerarsätet pratade. Jodå; allvarligt. Det pratade.

('Hondar börjar tala mat, mamma mia' 'Hondar tala med MIG' -
Bilar börjar tala, mamma Mia*... bilar talar med MIG'.)

Så jodå. Bilar tala med mig!
Sätet gnirkade och gnorkade och fjädrarna i det sjöng.
Jo sjöng.
Jag menar det.
Helt fantastiskt ljud.
Hela tiden.

Men nu min senaste förälskelse.

Jag har lånat en annan bil. En C5:a.

Och jag måste erkänna; tidigare var min förståelse av Citroën-valet inte helt 100%, även om jag alltid sett fördelar. Som gashydrauliken. Lastutrymmet.

Men denna C5:a. Den är go'! Fantastiskt lättkörd, helt makalöst lättkörd faktiskt, accelererar skönt och... ja den bara gör precis som man vill. Fjädringen - ja det är FJÄDringen precis som i fågelfjädrar - jag bara flyger fram över guppen...
... hela bilen är fullpetad med finesser som bara funkar, de 'bara är där' precis när man vill och behöver dem. Vare sig påflugna eller sådana som behöver rattas in.

Och så något som charmar den icke-teknik-relaterade-delen av hjärnan.

Bilen flörtar med mig.

Joho då; det är sant det med.

När man kommer till den flörtar den hejvilt med sina ögon och viftar med öronen på ett mycket välkomnande sätt. När man lämnar den verkar den lite accepterande ledsen; den viker in öronen och blinkar ett kort hejdå. Sedan lägger den sig och vilar, redo för nästa gång vi ska ut och åka.

Vad menar jag? Jo, den blinkar och fäller ut backspeglarna när man låser upp den. Och när man låser den igen så gör den bara ett blink och fäller in backspeglarna i parkeringsläge. Och så småningom sjunker hydrauliken ihop.
Till nästa gång.





Den är SÅÅÅ söt!



* det är ju bra att jag ÄR mamma Mia...
... eeeh, särskilt om du läser dagens tidigare inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar