onsdag, september 16, 2009

• vad klarar en knöl?

Stubbåker. Sniglarnas jobb.

Grävde upp dessa dahlior; först grävde jag för att omplacera annat. Då upptäckte jag att de mot alla odds fortfarande var vid liv. Som stubbåkrar. Dahliastubbåkrar. Precis under jordytan.



Så de omhändertogs. Placerades i alldeles för små nya krukor, med trevlig jord och så snigelfritt som mina ögon och nypor kan åstadkomma. På bara några timmar hade den ena av dem skjutit fart igen.



Den andra har hela 19 stubbar. Får se hur det går. Undrar om man kan ha dahlior inomhus? Utan blad kan de kan inte ha hunnit lagra någon näring under sommaren så att vinterförvara dem är väl inte att tänka på. För även om de haft näring nog i sina knölar för att inte ge upp på en hel sommar måste det vara för lite för en vinter? Tror jag. Och funderar på om man kan odla dahlior på fönsterkarmen.

Jag lär bli varse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar